Jännetulehdukset sekä rasitusvammat

Tenniskyynärpää eli lihaksen kiinnitysjänteen tulehdukset kyynärvarren lihaksistossa syntyy useinmiten monotoonisesta ja toistuvasta pitkäaikaisesta rasituksesta. Oireita ovat esim. kipu rasitettaessa rannetta, pidemmälle edenneessä tulehduksessa myös leposärky. Vaikeus nostaa esineitä, kipuja rannetta ojennettaessa ja kipua yöaikaan.

Hoitona käytetään esimerkiksi syväpoikittaiskäsittelyä, Shockwave hoitoa, Laserterapiaa ja kinesioteippausta.

Nivelsiteiden hoito

Jänne tulehdus jalka -  Volaris Fysioterapia

Esimerkiksi nilkan tai polven nivelsiteiden hoitoon käytetään syvää poikittaiskäsittelyä

Radial Shockwave Therapy on uusi kroonisten jännevaivojen hoitomenetelmä.

Radial Shockwave Therapy (paineaaltohoito) on hoitomenetelmä lihas- ja jänneongelmiin sekä nivelsiteiden hoitoon.

Shockwave on nopea ja tehokas hoitomenetelmä lihas- ja jänne- ja nivelsideongelmissa olkapäissä, kyynärpäissä, polvissa ja kantapäissä. Myös pitkäkestoisissa limapussitulehduksissa lonkan alueella on nähty hyviä ja dokumentoituja tuloksia. Huippu urheilussa kansainvälisellä tasolla ollaan menestyksellisesti käytetty Shockwaveterapiaa jo 1990-luvun alusta.

Nykyään urheilioiden lisäksi myös ”tavallisilla” ihmisillä on mahdollisuus saada Shockwave-terapiaa lihas- ja jänneongelmiinsa.

Mitä Shockwave-terapialla hoidetaan?

schockwave-iskuaalto-hoito

Shockwaveterapia on vaihtoehto kortisoniinjektiolle ja/tai kirurgiselle toimenpiteille, sen hyvien tuloksien ja vähäisten sivuvaikutuksien ansiosta mm seuraavissa ongelmissa:

• Olkapääkipu (jännetulehdus)
  • Kalkkiolkapää
  • Tennis- ja golffkyynärpää
  • Kantapään jännetulehdus (akillesjänne)
  • Kantaluupiikki (plantaarifaskiitti)
  • Juoksijan polvi (ITB-syndrooma)
  • Hyppääjän polvi (patellar tendinopatia)
  • Limapussitulehdus (lonkassa ja nilkassa)
  • Penikkatauti

Minkälainen Shockwave hoito on?

Ilmapaineen avulla tuotetaan mekaanisia iskuja anturan avulla. Hoito kestää n 5-10 minuuttia ja iskujen määrä vaihetelee 1000-5000 riippuen vaivasta. Hoitoa annetaan yleensä 2-5 kertaa 7-10 päivän välein.

Hoito vaikuttaa arpikudokseen, joka syntyy kun akuutti tulehdus muuttuu krooniseksi. Aineenvaihdunta vilkastuu ja paranemisprosessi alkaa ja jatkuu hoidon jälkeen.