OMI – Ortopaedic Medicine International®

Kliininen tutkimusmenetelmä sekä hoitomenetelmä tuki ja liikuntaelinvaivoissa

OMI-finland-vasa

Tri. James H. Cyriax, M.D., (1904-1985) sisätautilääkäri ja ortopedi Lontoossa, on kliinisen ortopedisen lääketieteen isä. Ortopedinen lääketiede on diagnosointia ja ei-operatiivista hoitoa tuki- ja liikuntaelimien pehmytkudoksille, lihaksille, jänteille, nivelsiteille, nivelille, nivelkapseleille, limapusseille ja oireille niskassa sekä rinta- ja lannerangassa.

Tuki- ja liikuntaelimistön ongelmat ja kiputilat ovat yleisiä. Näistä oireista kärsiviä asiakkaita arvioidaan olevan jopa 30% yleislääkärissä kävijöistä. Silti he saattavat olla vuosia ongelmiensa kanssa ilman apua. OMI:n tavoitteena on tunnistaa nämä asiakkaat ja aloittaa hoidot mahdollisimman nopeasti.

Diagnoosi perustuu potilaan sairashistoriaan ja kliiniseen tutkimukseen

Ortopedinen lääketiede on älyllisesti erittäin antoisaa ja haasteellista koska välineet diagnoosin tekemiseen ovat yksinkertaiset: potilaan sairaushistoria ja kliininen tutkimus. Diagnoosi perustuu potilaan sairashistoriaan ja kliiniseen tutkimukseen. Sairashistorian ja kliinisen tutkimuksen jälkeen meillä on useinmiten selkeä diagnoosi ja hoidot voidaan aloittaa.

Ortopedinen lääketiede tarjoaa erilaisia hoitomuotoja

Ortopedinen lääketiede tarjoaa erilaisia hoitomuotoja: nivelten ja columnan ( niska, rinta-lanneranka ) manipulointia, venytyshoitoa, mobilisointia, nivelkapselin venetystä, syvää poikittaista hierontaa ja ehkäiseviä toimenpiteitä. Eri hoitomuodot edellyttävät tiivistä yhteistyötä lääkäreiden ja fysioterapeuttien välillä. Tämä tuo parhaat tulokset ja on välttämätöntä. Ortopedinen lääketiede on täysin yhteensopiva muiden tieteenalojen kanssa, kuten McKenzie, Maitland jne.

( Lähde: www.ominorden.com )