Selkäkipu, niskakipu tai hartiakipu

Nykyään enenevissä määrin ihmisillä on ongelmia selän, niskan ja hartioiden kanssa. Syynä voi olla joko raskas rasittava työ tai monotooninen kuten esimerkiksi istumatyö. Syynä voi myöskin olla erityyppiset sairaudet.

Vaivat voivat olla akuutteja tai jatkuneet jo pidemmän aikaa. Niskasta tai rintarangasta johtuvia oireita ovat usein päänsärky, lihasjännitys, jäykkyys, kivut niskassa tai rintarangassa sekä sormien ja käsien puutuminen.

Hoitomenetelmät valitaan kliinisen tutkimuksen perusteella

Selkä - niska - Volaris fysioterapia

Taustojen sekä tarkan kliinisen tutkimuksen perusteella valitaan hoitomenetelmä.

Hoitomenetelminä käytetään

• Pehmytkudoskäsittely
  • Mobilisaatio
  • Manipulaatio
  • Traktio
  • Mckenzie-metodi
  • Neuvontaa hyvälle ergonomialle
  • Kinesioteippaus
  • Erilaiset stabiloivat harjoitteet

Mitä tehdä kun selkä on kipeä?

Alaselän kipu on yleistä; neljä viidestä aikuisesta kärsii selkäkivusta jossakin elämänvaiheessa. Selkäkipu voi alkaa ilman mitään erityistä syytä ja sitä voi esiintyä selkärangan missä kohdassa tahansa. Tavallisin kohde on alaselkä, jonka tehtävänä on taivuttaa vartaloa ja kantaa ylävartalon kuormaa.

Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä alaselkäkivun syynä on pieni kudosvaurio lanneselän alueella, esimerkiksi nikamien välilevyssä. Nämä kivut paranevat yleensä nopeasti – muutamassa päivässä tai parissa viikossa. Selkäkivun uusiutuminen on tavallista. Uusiutunut selkäkipu paranee myöskin yleensä nopeasti.

Yhdellä potilaalla kymmenestä syynä on iskias, jossa kipu säteilee selästä alaraajaan. Nikamien välillä on pehmeitä välilevyjä, jotka vaurioituessaan saattavat pullistua ulos ja painaa iskiashermoa. Iskias saattaa kestää viikkoja, jopa kuukausia. Kun selkä kipeytyy, pitää kipua hoitaa tehokkaasti. Jos kipu ei ole poistunut parin päivän levon jälkeen, on ehdottomasti syytä ottaa yhteyttä fysioterapeuttiin tai lääkäriin. Kivun lähde ja syy pyritään selvittämään, ja sen perusteella tehdään hoitosuunnitelma, johon kuuluu aina omaharjoitteita.

(Lähde: www.auron.fi )

Mitä tehdä kun niskakipu vaivaa?

Niskan ja hartioiden kipu on yleinen vaiva. Se voi liittyä työasentoon tai fyysiseen kuormitukseen tai syntyä esimerkiksi peräänajon seurauksena. Psyykkinen stressi lisää usein oireita. Hoidossa pyritään vaikuttamaan vaivoja aiheuttaviin tai pahentaviin tekijöihin. Lääkkeistä voi olla hyötyä, ja joskus tarvitaan lyhyttä sairauslomaa. Niska- ja hartiakipujen selvittelyssä tärkeintä on potilaan huolellinen kliininen tutkiminen ja hänen työolojensa ja -tapojensa kartoittaminen.

(Lähde: www.auron.fi )